Keesen&Co maakt hedendaags toneel dat de zintuigen scherpt en prikkelt. Dicht op de huid van het publiek, met humor en zelfspot, leggen de voorstellingen van Keesen&Co de complexiteit van het leven bloot.

Het gezelschap werd bekend met eigenzinnige versies van klassiekers (o.a. Handke, Albee, Shakespeare, Bernhard, Tsjechov) en nieuw geschreven toneel van o.a. Paul Pourveur, Joeri Vos, Jeroen van den Berg, Esther Gerritsen en Rob de Graaf.

Keesen&Co werkt sinds 2016 regelmatig samen met het nieuwe Arnhemse theatercollectief De Vlieg (Linda Zijl, Teun Smits en zakelijk leider Karlijn Hemmer). Het Fonds Podiumkunsten ondersteunt deze samenwerking tot eind 2018 met een subsidie Nieuwe Makers.

 


4 vragen over het hoe en waarom van Keesen&Co:

In 1989 richtte regisseur Willibrord Keesen het theatergezelschap op dat sinds 1998 de naam Keesen&Co draagt.

1. Wat is een stijlkenmerk van de voorstellingen van Keesen&Co?
Willibrord Keesen: Je zou kunnen zeggen dat een kenmerk van mijn werk is: het spel van echt en onecht.
Elk mens heeft een radar voor de duizenden signalen die we voortdurend, al dan niet bewust, allemaal uitzenden. Elk mens heeft een voelhoorn om bij de ander af te lezen wat die wil, wat die probeert uit te stralen of te verbergen. Ik streef er naar dat je in de voorstellingen van Keesen&Co op dezelfde manier naar gedrag kunt kijken als in het ‘echte’ leven. Dat je zintuigen door naar de voorstelling te kijken gescherpt en geprikkeld worden.
Dat heeft tot gevolg dat ik er voor kies theater te maken op de vlakke vloer. Daar wordt dicht op de huid van de toeschouwer gespeeld. Bij een lijsttoneel is er per definitie afstand, kijk je naar een andere ruimte dan waar je je zelf in bevindt. De vlakke vloer biedt de beste voorwaarden voor het theater dat me voor ogen staat: een laboratorium van het menselijk gedrag.

2. Hoe kies je je acteurs?
WK: Voor mij is belangrijk dat acteurs niets voor lief nemen in hun eigen spel en in dat van de anderen. Dat ook zij die radar voor echt en onecht aan laten staan terwijl ze spelen. Dat ze zich niets op de mouw laten spelden door de ander, maar tegelijk ook zo goed mogelijk proberen de ander in de maling te nemen. Spelen is de tegenspeler iets te spelen geven.
De spelers van de vaste kern van Keesen&Co hebben een grote fascinatie voor gedrag. Tekst is belangrijk; de norm is de tekst zo uit te spreken dat het lijkt alsof de woorden werkelijk ter plekke uit de situatie ontstaan. Tegelijk hebben mijn spelers een grote voorliefde voor subtiele slapstick. Waarschijnlijk omdat het leven zo nu en dan slapstick is. Het zijn soms bijna clowns. De Britse acteur Laurence Olivier zei ooit dat zijn eigenlijke drive om theater te maken de lust was om zich aan te stellen. Dat is toch eigenlijk gewoon de kinderlijke behoefte om je observaties van wat je om je heen ziet gebeuren met je omgeving te delen.

3. Hoe kies je je stukken?
WK: Onderwerpen voor stukken worden door mij of door de spelers aangedragen. Vaak ga ik dan met dit onderwerp naar een schrijver, die er vervolgens een totaal eigen draai aan geeft. Soms vind ik een interessant thema in een bestaand stuk, zoals bijvoorbeeld ‘Een Meeuw’ van Tsjechov dat we in 2008 speelden. Ik prijs me gelukkig dat ik een aantal schrijvers in mijn leven heb ontmoet die mij en ons werk zoveel verder hebben gebracht.

4. Kun je iets zeggen over wat je wilt dat er bij het publiek blijft hangen na de voorstelling?
WK: Ik las laatst weer eens de uitspraak van de Duitse kunstenaar Joseph Beuys: “Wie zijn wonden laat zien, kan genezen.” Dat klinkt heel zwaar, maar het spreekt me wel aan. Ik hoop dat mensen die een voorstelling van Keesen&Co hebben gezien even in contact zijn geweest met wat er pijn doet en met hoe we ons allemaal groot proberen te houden.

 

 

  • bestuur:
    Rita Weeda (voorzitter)
    Robert Derksen (penningmeester)
    Leonie Clement (secretaris)




    'Het spel van echt en onecht. De relativerende satire van Keesen&Co'
    'Ons Erfdeel' september 2015 klik hier



    'Je vergat dat het spel was'
    De Theatermaker juni 2013 klik hier


    'Zoals het zich voordoet in je droom - de actualiteit in het Nederlandse theater'
    'Ons Erfdeel' mei 2012 klik hier